En parlak ve en geniş galaksiler bulundu

Bilim 20 Mart 2016
785 hit

Uzayın ucu bucağı belli olmayan derinliklerinde en geniş ve en parlak galaksilerin keşfi yapıldı.

Kainatta dünyamız, güneş sistemimiz hatta galaksimiz olan Samanyolu okyanusta bir damla durumunda. Gözümüzle gördüğümüz her bir ışığın parlaklığı ve kütlesi bir birinden farklı. Amerika’nın New Mexico eyaletinde bulunan Sloan Digital Sky Survey gözlem evinde araştırmalar yapan bilim adamları uzayın gizli kalmış sırlarını araştırmaya devam ederken kainatın en parlak ve en büyük galaksilerini keşfettiler. Yapılan yeni gözlemler galaksiler hakkında doğru bildiğimiz bir çok bilgiyi geçersiz kılacak türde. Yeni gözlemlenen bu galaksilerin parlaklığı ve büyüklüğü hayallerimizin de ötesinde.

Gözlem evindeki bilim adamlarının keşfettiği bazı yeni galaksilerin büyüklüğü bizim ve güneş sistemimizin içinde bulunduğu Samanyolu galaksisinden iki hatta üç kat daha büyük. Galaksimizin çapının 120 bin ışık yılı olduğu tahmin edilirken, yeni keşfedilen galaksilerin en büyüğünün çapının 720 bin ışık yılı kadar olduğu tespit edildi. Büyüklükleri nispetinde parlaklıkları olan bu yeni galaksilerin Samanyolu galaksisine nazaran 14 kat daha parlak ve içinde barındırdıkları yıldızların galaksimizdeki yıldızlardan 30 kat daha çok olduğu ifade edildi.

Spiral galaksilerin bu büyüklükte olamayacağını düşünen bilim adamlarına hayrete düşüren bu keşif gök biliminde bir çok şeyi tersyüz edeceğe benziyor. Zira spiral galaksileri bir arada tutan gücün galaksinin uç kısımlarında azaldığı ve bu kısımlardaki azalmalar neticesinde galaksilerin kendini daha fazla genişletemeyeceği biliniyordu.

Kaliforniya Teknoloji Enstitüsü’nde görev yapan Patrick Ogle “Hayvan bilimci olduğunuzu ve yeni hayvan türlerini aradığınızı düşünün. Birden filden büyük bir hayvan türü keşfettiğinizi düşünün. Nasıl olur da bu hayvan türünü bu zamana kadar bulamadım diye hayıflanmaya başlarsınız. İşte keşfedilen yeni galaksilerde de bu durum yaşanmıştır.” diyerek şaşkınlığını ifade etmiştir.

Yorumlar

Henüz hiç yorum yapılmamış.